24 jan 2009

Makelaar Maastricht vecht voor marktaandeel

In een artikel in het Limburgs Dagblad las ik vanmorgen een artikel getiteld "Makelaars in een vechtmarkt". De laatste tijd wordt er steeds meer afgedrukt over de makelaardij markt en over makelaars in Maastricht. Het is goed regionieuws omdat iedereen huizen wel leuk vindt en omdat er nogal wat ellende te vinden is.

In elk geval, er werden twee makelaars geinterviewd. Ze moesten allebei hun mening geven over de makelaardij markt. Er was 1 makelaar in Maastricht bij, als je het krantje krijgt dan zul je wel zien welke. Het maakt voor dit stukje niks uit. De makelaar uit Maastricht was allesbehalve positief. De andere makelaar (niet uit de regio Maastricht) was een stuk positiever.

Het lijkt erop alsof alle makelaars interviews tegenwoordig hetzelfde gaan. Bijna elke makelaar in Maastricht is negatief over de markt, de makelaars en eigenlijk alles wat met makelaardij te maken heeft. Er wordt gezegd dat de makelaardij in Maastricht in een zwart gat viel toen de makelaardijmarkt vrij gegeven werd. Iedereen in Maastricht en elke andere plek in Nederland kan zich nu makelaar noemen.

De vraag die dan altijd opkomt is de volgende: "als een gecertificeerde makelaar zoveel beter is dan een niet gecertificeerde makelaar... dan moet het toch een koud kunstje zijn om dat duidelijk te maken aan de klant?"

Schijnbaar niet dus. Makelaars in Maastricht klagen nu over tegenvallende cijfers vanwege de kredietcrisis, maar is de kredietcrisis eigenlijk wel de boosdoener? Is het niet al veel langer bezig?

In plaats van klagen over de omstandigheden kunnen makelaars in Maastricht zich beter bezighouden met inoovatieve manieren om nieuwe klanten aan te trekken. Bepaalde makelaars zijn daar nu al druk mee bezig, een goed voorbeeld hiervan is de garantie van deze makelaar Maastricht. En toch is dat maar 1 van de manieren die gebruikt kunnen worden bij het vinden van nieuwe makelaardij klanten in Maastricht.

NVM makelaars en andere vakbroeders zakken massaal met hun courtage naar minder dan 1%, in de hoop dat ze op die manier kunnen winnen. Terwijl discounting niet de beste manier is om nieuwe klanten aan te trekken, maar betere marketing en service. Daarnaast is de NVM nooit zo prominent geweest in Maastricht en omgeving als bijvoorbeeld bij de makelaars in Amsterdam. In de makelaardij in Amsterdam heerste al veel meer een NVM cultuur, die men nu naarstig probeert vast te houden. Dit ook getuige de actie van de Amsterdamse afdeling van de NVM, die het niet eens was met bepaalde beslissingen en die, door er tegenin te gaan, de gemiddelde NVM makelaar in Amsterdam wilde beschermen.

(Een blog als dit is ook een idee voor een makelaar in Maastricht. Voor zover ik weet is dit de enige makelaar maastricht blog in de markt...)

In plaats van marktaandeel te winnen met goede marketing, nieuwe services en betere dienstverlening voor de consument, is men bezig met klagen over de makelaardij markt in Maastricht. Maar klagen lost helaas niks op. In plaats van klagen kan men zich beter bezig houden met marketing. Klagen kan iedereen en het is bepaald geen hoogbetaald werk. Iets constructiefs doen om vooruit te komen en meer marktaandeel te pakken, dat is een stuk pittiger.

Geen opmerkingen: