3 dec 2007

Gerechtigheid, een geweldige quote en ontvoering door aliens van een makelaar in Maastricht

Nee, ik lig niet in coma, ik leef nog en ik ben niet ontvoerd door aliens.

De reden dat het al meer dan een maand geleden is dat ik hier wat schreef is een combinatie van drukte en gebrek aan inspiratie.

Inmiddels inspiratie genoeg, dus weer een Blog stukje.

Ik kijk graag films, en ik lees twee of drie boeken per week. Bij al het fictiemateriaal dat je tegenkomt is er één overheersend thema. De goede winnen, de slechterikken verliezen. Liefst zo verpletterend en vernederend mogelijk.
Voor de goeden geld: "En ze leefden nog lang en gelukkig".
Voor de slechterikken geld: "En ze leefden nog lang en in diepe ellende".

Eind goed, al goed.

Maar... Hou je vast... In de echte wereld is dit niet altijd zo.

Zit je nog? Ok, ik weet dat het schokkend is, maar het is écht zo!

Gerechtigheid is nogal relatief, want elke partij denkt dat hij de goede is, en die andere de slechterik. Dus hoe moet je als rechter dan bepalen wie de slechterik is?

In de praktijk komt het erop neer dat de zieligste partij het voordeel van de twijfel krijgt. En dat betekent weer dat de makelaar niet het voordeel van de twijfel krijgt. Geloof me, ik weet het nu uit persoonlijke ervaring... Je wéét dat je bij de goede hoort, maar ja.

Een collega had vandaag een prachtige quote, nadat we het hier over hadden. Hij zei "Het rechtssysteem is de reden dat de rijken alleen maar rijker worden en de armen alleen maar armer. Alleen merk jij daar nog niet veel van..."

Hij had gelijk, al was het niet echt een motiverende quote. Van de andere kant, het is net als bij poker. Als je lang genoeg goed blijft spelen, en de juiste dingen blijft doen, kun je alleen maar winnen op de lange termijn, ook al zit het op de korte termijn tegen.

Geen opmerkingen: